Warsztaty „Choreografia rąk i cienia” w Pawilonie Polskim na zakończenie 24. Triennale w Mediolanie
24. edycja Triennale w Mediolanie dobiega końca. Z okazji finisażu wystawy „Krótkie Wakacje”, w Pawilonie Polskim w dniach 6–8 listopada 2025 odbędą się wyjątkowe warsztaty „Choreografia rąk i cienia” prowadzone przez Alicję Wysocką. Uczestnicy, z zasłoniętymi oczami, podążając za głosem i gestami artystki, wezmą udział w kolektywnej praktyce somatycznej, łączącej odpoczynek z subtelną choreografią troski. Organizatorami wydarzenia są Instytut Adama Mickiewicza oraz BWA Wrocław.
„Krótkie Wakacje” – hybrydowa przestrzeń troski i regeneracji na 24. Triennale w Mediolanie 2025
Od 1923 roku Triennale Milano co trzy lata zaprasza projektantów, architektów i artystów z całego świata do wspólnego podejmowania kluczowych zagadnień współczesnego życia. 24. edycja, zatytułowana „Nierówności”, koncentruje się na różnorodnych dysproporcjach poprzez 10 wystaw, 8 projektów specjalnych, 20 prezentacji międzynarodowych oraz liczne instalacje i wydarzenia, które ukazują globalne wizje, pilne wyzwania i różnorodne perspektywy.
W Pawilonie Polskim z tej okazji przygotowano wystawę „Krótkie wakacje”, poświęconą nierówności w dostępie do odpoczynku i potrzebie tworzenia nowych, inkluzywnych przestrzeni regeneracji w świecie „społeczeństwa zmęczenia”. Kuratorka Katarzyna Roj wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską zaproponowały koncepcję Transsanatorium – hybrydowej infrastruktury społecznej łączącej funkcje sanatorium, łaźni i miejsca wspólnotowej troski. W Pawilonie Polskim powstała prototypowa komnata relaksu, w której znajdują się: medytacyjna leżanka Olafa Brzeskiego, muzyka Antoniny Nowackiej, fotografie Łukasza Rusznicy i zapachy Moniki Opieki. W tym wnętrzu choreografka Alicja Wysocka prowadzi uczestników przez doświadczenie cielesnej regeneracji i zbiorowej troski. Projekt jest zarówno refleksją, jak i próbą praktycznego wdrożenia wizji miejskich usług przyszłości – troskliwych, inkluzywnych i zakorzenionych w rytmach natury.
Warsztaty „Choreografia rąk i cienia” – doświadczenie zmysłowe z zasłoniętymi oczami w Pawilonie Polskim
24. Międzynarodowa Wystawa Triennale w Mediolanie potrwa do 9 listopada 2025. Na finisaż wystawy „Krótkie wakacje” zaplanowano warsztaty prowadzone przez Alicję Wysocką pod tytułem „Choreografia rąk i cienia”. Będzie to półgodzinne doświadczenie somatyczne i performans partycypacyjny w przestrzeni wystawy. Alicja Wysocka to artystka wizualna, której praktyka bada alternatywne modele ekonomiczne, dobra wspólne oraz współdzielone formy życia w społeczności. Jej twórczość tworzy wyobrażeniowe ramy dla życia kolektywnego i wspólnego dobrobytu. Poprzez podejście multidyscyplinarne realizuje projekty, które często funkcjonują jako zbiorowe doświadczenia terapeutyczne.
Kameralny performans zaprosi uczestników do wspólnego odkrywania odpoczynku jako aktu kolektywnego oraz troski jako subtelnej choreografii. W trakcie trzydziestu minut publiczność z zasłoniętymi oczami będzie podążać za głosem i gestami artystki, angażując się w zbiorową praktykę somatyczną – „choreografię rąk”. Cienie uczestników będą odrysowywane węglem na ścianie, pozostawiając tymczasowy zapis wspólnej obecności i cichego połączenia.
Harmonogram warsztatów „Choreografia rąk i cienia”:
-
6 listopada 2025, godz. 11:30 – Warsztat dla seniorów z grupą Dance Well, promującą praktykę tańca współczesnego w przestrzeniach muzealnych i artystycznych, skierowaną przede wszystkim, choć nie wyłącznie, do osób żyjących z chorobą Parkinsona. Zajęcia rozwijają ekspresję uczestników poprzez taniec.
-
7 listopada 2025, godz. 15:00 – Warsztat zamknięty dla opiekunów wystaw 24. Triennale.
-
8 listopada 2025, godz. 15:00 – Warsztat dla publiczności, bezpłatny i otwarty. Liczba uczestników: do 15 osób. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja na miejscu.
Wystawa „Krótkie wakacje” w Pawilonie Polskim na 24. Triennale Milano:
-
Daty: 13 maja – 9 listopada 2025
-
Finisaż: 6–8 listopada 2025, warsztaty choreograficzne z Alicją Wysocką
-
Zespół wystawy: kuratorka Katarzyna Roj, architektka Transsanatorium Aleksandra Wasilkowska, rzeźbiarz Olaf Brzeski, kompozytorka Antonina Nowacka, artystka olfaktoryczna Monika Opieka, fotograf Łukasz Rusznica, choreografka Alicja Wysocka, projektantka graficzna Agata Bartkowiak, wsparcie: Maciej Bujko.
-
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza
-
Współorganizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
-
Zespół produkcyjny: Joanna Andruszko, Estera Broda, Tytus Ciski, Dawid Fik, Natalia Gedroyć, Klaudia Gniady, Tomasz Koczoń, Barbara Krzeska, Malwina Malinowska, Julia Marczuk-Macidłowska, Agata Opieka, Karolina Padło, Marcin Pecyna, Michał Sietnicki, Joanna Sokalska, Francis Thorburn, Julia Wójcik
-
Projekt współfinansowany przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Urząd Miasta Wrocław
-
Partnerzy: Konsulat Generalny RP w Mediolanie, Instytut Kultury Polskiej w Rzymie, PFR Nieruchomości
