Warsztaty „Choreografia rąk i cienia” w Pawilonie Polskim na zakończenie 24. Triennale w Mediolanie

Alicja Wysocka, fot. Jacopo Salvi / Altomare studio

24. edycja Triennale w Mediolanie dobiega końca. Z okazji finisażu wystawy „Krótkie Wakacje”, w Pawilonie Polskim w dniach 6–8 listopada 2025 odbędą się wyjątkowe warsztaty „Choreografia rąk i cienia” prowadzone przez Alicję Wysocką. Uczestnicy, z zasłoniętymi oczami, podążając za głosem i gestami artystki, wezmą udział w kolektywnej praktyce somatycznej, łączącej odpoczynek z subtelną choreografią troski. Organizatorami wydarzenia są Instytut Adama Mickiewicza oraz BWA Wrocław.

„Krótkie Wakacje” – hybrydowa przestrzeń troski i regeneracji na 24. Triennale w Mediolanie 2025

Od 1923 roku Triennale Milano co trzy lata zaprasza projektantów, architektów i artystów z całego świata do wspólnego podejmowania kluczowych zagadnień współczesnego życia. 24. edycja, zatytułowana Nierówności”, koncentruje się na różnorodnych dysproporcjach poprzez 10 wystaw, 8 projektów specjalnych, 20 prezentacji międzynarodowych oraz liczne instalacje i wydarzenia, które ukazują globalne wizje, pilne wyzwania i różnorodne perspektywy.

W Pawilonie Polskim z tej okazji przygotowano wystawę „Krótkie wakacje”, poświęconą nierówności w dostępie do odpoczynku i potrzebie tworzenia nowych, inkluzywnych przestrzeni regeneracji w świecie „społeczeństwa zmęczenia”. Kuratorka Katarzyna Roj wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską zaproponowały koncepcję Transsanatorium – hybrydowej infrastruktury społecznej łączącej funkcje sanatorium, łaźni i miejsca wspólnotowej troski. W Pawilonie Polskim powstała prototypowa komnata relaksu, w której znajdują się: medytacyjna leżanka Olafa Brzeskiego, muzyka Antoniny Nowackiej, fotografie Łukasza Rusznicy i zapachy Moniki Opieki. W tym wnętrzu choreografka Alicja Wysocka prowadzi uczestników przez doświadczenie cielesnej regeneracji i zbiorowej troski. Projekt jest zarówno refleksją, jak i próbą praktycznego wdrożenia wizji miejskich usług przyszłości – troskliwych, inkluzywnych i zakorzenionych w rytmach natury.

Warsztaty „Choreografia rąk i cienia” – doświadczenie zmysłowe z zasłoniętymi oczami w Pawilonie Polskim

24. Międzynarodowa Wystawa Triennale w Mediolanie potrwa do 9 listopada 2025. Na finisaż wystawy „Krótkie wakacje” zaplanowano warsztaty prowadzone przez Alicję Wysocką pod tytułem „Choreografia rąk i cienia”. Będzie to półgodzinne doświadczenie somatyczne i performans partycypacyjny w przestrzeni wystawy. Alicja Wysocka to artystka wizualna, której praktyka bada alternatywne modele ekonomiczne, dobra wspólne oraz współdzielone formy życia w społeczności. Jej twórczość tworzy wyobrażeniowe ramy dla życia kolektywnego i wspólnego dobrobytu. Poprzez podejście multidyscyplinarne realizuje projekty, które często funkcjonują jako zbiorowe doświadczenia terapeutyczne.

Kameralny performans zaprosi uczestników do wspólnego odkrywania odpoczynku jako aktu kolektywnego oraz troski jako subtelnej choreografii. W trakcie trzydziestu minut publiczność z zasłoniętymi oczami będzie podążać za głosem i gestami artystki, angażując się w zbiorową praktykę somatyczną – „choreografię rąk”. Cienie uczestników będą odrysowywane węglem na ścianie, pozostawiając tymczasowy zapis wspólnej obecności i cichego połączenia.

Harmonogram warsztatów „Choreografia rąk i cienia”:

  • 6 listopada 2025, godz. 11:30 – Warsztat dla seniorów z grupą Dance Well, promującą praktykę tańca współczesnego w przestrzeniach muzealnych i artystycznych, skierowaną przede wszystkim, choć nie wyłącznie, do osób żyjących z chorobą Parkinsona. Zajęcia rozwijają ekspresję uczestników poprzez taniec.

  • 7 listopada 2025, godz. 15:00 – Warsztat zamknięty dla opiekunów wystaw 24. Triennale.

  • 8 listopada 2025, godz. 15:00 – Warsztat dla publiczności, bezpłatny i otwarty. Liczba uczestników: do 15 osób. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja na miejscu.

Wystawa „Krótkie wakacje” w Pawilonie Polskim na 24. Triennale Milano:

  • Daty: 13 maja – 9 listopada 2025

  • Finisaż: 6–8 listopada 2025, warsztaty choreograficzne z Alicją Wysocką

  • Zespół wystawy: kuratorka Katarzyna Roj, architektka Transsanatorium Aleksandra Wasilkowska, rzeźbiarz Olaf Brzeski, kompozytorka Antonina Nowacka, artystka olfaktoryczna Monika Opieka, fotograf Łukasz Rusznica, choreografka Alicja Wysocka, projektantka graficzna Agata Bartkowiak, wsparcie: Maciej Bujko.

  • Organizator: Instytut Adama Mickiewicza

  • Współorganizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

  • Zespół produkcyjny: Joanna Andruszko, Estera Broda, Tytus Ciski, Dawid Fik, Natalia Gedroyć, Klaudia Gniady, Tomasz Koczoń, Barbara Krzeska, Malwina Malinowska, Julia Marczuk-Macidłowska, Agata Opieka, Karolina Padło, Marcin Pecyna, Michał Sietnicki, Joanna Sokalska, Francis Thorburn, Julia Wójcik

  • Projekt współfinansowany przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Urząd Miasta Wrocław

  • Partnerzy: Konsulat Generalny RP w Mediolanie, Instytut Kultury Polskiej w Rzymie, PFR Nieruchomości

img 3 img 2 img 1

Czytaj więcej o polskiej kulturze

Culture.pl to największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze, prowadzone przez IAM. Dostarczamy rzetelnych informacji o najważniejszych zjawiskach i trendach w kulturze oraz o wydarzeniach organizowanych w Polsce i za granicą. Znajdziesz tu sylwetki artystek i artystów, recenzje, eseje oraz eksperckie analizy, które ukazują bogactwo polskiej sztuki. Publikujemy w ośmiu językach, przybliżając polski wkład w światową kulturę i dziedzictwo humanistyczne.

Wejdź na culture.pl