ROMANTIC NEW STAGE! Open call dla tancerzy i choreografów

Wyniki naboru do programu teatralnych rezydencji online Romantic New Stage!

Dziękujemy za kilkadziesiąt zgłoszeń, spośród których jury wybrało sześciu zwycięzców:

  • Weronika Pelczyńska - mentorka Charlotte Vincent
  • Ilona Gumowska - mentor Joseph W. Alford
  • Zuzanna Kasprzyk - mentorka Colleen Thomas Young
  • Magdalena Ptasznik - mentorzy Etienne Guilloteau i Claire Croizé
  • Paweł Sakowicz - mentorka Rebecca Lazier
  • Piotr Mateusz Wach - mentor Vinicius Salles

Kolejność nie odzwierciedla liczby zdobytych punktów.

Wybranym artystom serdecznie gratulujemy!

 


Instytut Adama Mickiewicza ogłasza program onlineowych rezydencji Romantic New Stage!. Tym razem jest on skierowany do artystów teatru tańca, których poszukiwania twórcze sięgają do romantycznych źródeł nowoczesnej i współczesnej kultury polskiej. Sześcioro polskich tancerzy i choreografów będzie mogło rozwijać swoje pomysły artystyczne we współpracy ze światowej klasy mentorami. 

Otwarty nabór do programu Romantic New Stage! rozpoczął się 10 czerwca i potrwa do 4 lipca 2021. Aby wziąć w nim udział, należy zgłosić autorską koncepcję artystycznego działania tanecznego inspirowanego polskim romantyzmem, który jest jednym z filarów programowych Instytutu Adama Mickiewicza.

W związku ze zbliżającą się dwusetną rocznicą wydania "Ballad i romansów" (1822) oraz powstania drugiej części „Dziadów” (1821-22) Instytut Adama Mickiewicza inicjuje pogłębioną dyskusję na temat polskiego romantyzmu jako wielkiej, humanistycznej rewolucji, która odcisnęła swoje trwałe piętno na polskiej tożsamości. Romantyzm to bogaty zestaw idei i narracji, opartych na artystycznym fermencie pomiędzy tym, co duchowe i intelektualne, dzikie i ucywilizowane, społeczne i jednostkowe. Na jego głównych autorów, których poznajemy od najwcześniejszych lat szkolnych, chcemy spojrzeć nie jak na posągi, lecz jak na żywych ludzi, budujących kulturowe pomosty pomiędzy Polską a światem – już nie z pozycji słuchaczy, ale inspiratorów i projektantów nowych idei.

Osoby aplikujące zachęcamy do skupienia się na jednym z pól tematycznych filaru Polski romantyzm, który dr Eliza Kącka, wybitna badaczka polskiego romantyzmu z Uniwersytetu Warszawskiego, scharakteryzowała następująco:

Królestwem duszy romantycznej jest noc. W nocy dusza ta otrzymuje »drugi wzrok« i słuch: widzi, co niewidzialne, słyszy głosy spoza czasu. W nocy powraca przeszłość – nie tylko ta historyczna, ale rodowa i plemienna. Są jednak wyjątkowe noce, gdy to, co szepce przeszłość, się ucieleśnia. Taka jest noc Dziadów. Jednak wszędzie, gdzie dotarł romantyzm, dochodzi do takich nocnych rewelacji”.

Te „nocne rewelacje” skomentował Adam Mickiewicz w II cz. „Dziadów” m. in. tak:

„Bo słuchajcie i zważcie u siebie,

Że według bożego rozkazu:

Kto nie dotknął ziemi ni razu,

Ten nigdy nie może być w niebie”.

Noc Dziadów jest zatem w tradycji romantycznej nocą przestróg moralnych – manifestacją ludowej mądrości, która wiąże wiadome z niewiadomym, znajome z niepojętym, światowe z zaświatowym, życie ze śmiercią, a przede wszystkim afekt z doświadczeniem, duszę z ciałem i wreszcie ducha z materią.

Taniec jest idealną materią do twórczej współpracy międzynarodowej skupionej wokół idei oraz doświadczeń romantycznych – w tym również tych, jakie wynikają z pogłębionej lektury II cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza. Taniec bywa ulotny, nieprzewidywalny i duchowy, innym razem porywczy, rewolucyjny i rewelatorski – każdorazowo jednak stanowi medium optymalne do pokazania najciekawszych, wyjątkowych i ciągle aktualnych elementów zjawiska, jakim jest polski romantyzm.

Wybrane w otwartym naborze osoby będą mieć trzy miesiące, aby współpracując online z mentorem, przekształcić swoją koncepcję w profesjonalną autorską eksplikację choreograficzną lub artystyczną. Niewykluczone, że podobnie jak w pierwszej edycji programu, część eksplikacji rozwinie się w projekt sceniczny.

 

Rezydencje odbędą się w terminie od 1 września do 30 listopada 2021 r.
Ich uczestnicy otrzymają honorarium w wysokości 12 000 zł brutto.
Partnerem projektu jest Instytut Kultury Polskiej w Londynie.

 

Termin składania aplikacji:  10 czerwca  – 4 lipca 2021 r. do godziny 23:59 (czasu środkowo-europejskiego)

Termin rezydencji: wrzesień-listopad 2021

Liczba dostępnych miejsc: 6

Forma rezydencji:

12 godzin konsultacji on-line z mentorem o częstotliwości nie rzadszej niż 1 spotkanie co 2 tygodnie oraz konsultacje mailowe podczas których wykonana zostanie eksplikacja choreograficzna lub artystyczna spektaklu tanecznego. Uczestnicy otrzymają honorarium w wysokości 12 000 złotych brutto.

Uczestnicy:

Do udziału w programie Romantic New Stage! zapraszamy tancerzy, choreografów i innych twórców teatru tańca.

Selekcja:

Zgłoszenia będą oceniane na podstawie: walorów artystycznych (w tym oryginalność, pomysłowość) koncepcji, perspektyw rozwoju projektu, dokładności w przygotowaniu koncepcji, dorobku teatralnego/artystycznego twórcy, spójności wniosku.

Oceny według ww. kryteriów dokonują jurorzy wybrani przez IAM.
Wyniki naboru zostaną ogłoszone 29 lipca 2021 r.

 

Partnerzy/mentorzy:

  • Joseph W. Alford - wszechstronny twórca teatralny i operowy, znany polskiej publiczności reżyser ruchu scenicznego. Swoje sztuki wystawia na całym świecie. Współtwórca Theatre O (Wielka Brytania). Mentor w pierwszej edycji programu New Stage! w 2020 roku.

    Theatre O (Wielka Brytania) – londyński teatr tańca prowadzony przez Josepha W. Alforda i Carolinę Valdés. Jego „celem jest tworzenie spektakli, które inspirują, poruszają i stanowią wyzwanie zarówno dla twórców, jak i odbiorców. Obserwujemy świat i staramy się o nim opowiadać w odkrywczy sposób. Nieustannie powracamy do dylematów zwykłych ludzi używając humoru, figlarności i piękna – również w przypadku historii mrocznych i ponurych. Staramy się podejmować ryzyko, odkrywać nieznane, poszerzać horyzonty i tworzyć dzieła, które stają się kompletne przy udziale widza”. https://www.theatreo.co.uk/

 

  • Charlotte Vincent – choreografka i reżyserka. Założycielka Vincent Dance Theatre. Aktywnie działa na rzecz podniesienia rangi działalności artystycznej kobiet jako mentorka, nauczycielka i pisarka.  Jest często zapraszana do dyskusji na temat równouprawnienia  w świecie sztuki. Tworzy choreografie dla teatrów w Wielkiej Brytanii i zagranicą. Pracuje jako nauczycielka i regularnie prowadzi laboratoria choreograficzne.

    Vincent Dance Theatre – międzynarodowy zespół założony w 1994 roku, który tworzy interdyscyplinarne spektakle. VDT łączy pracę artystyczną z etosem grupy, kładzie nacisk na równouprawnienie, zatrudnia dojrzałych praktyków ceniąc wpływ ich doświadczenia na proces twórczy. https://www.vincentdt.com/

 

  • Vinicius Salles – tancerz, aktor, choreograf. Studiował sztuki sceniczne i film, przez ponad 20 lat występował w brazylijskich i brytyjskich zespołach teatru tańca, takich jak Punchdrunk, Gecko, Jasmin Verdimon Company. Wykłada na Royal Holloway University i Christ Church University. www.viniciussalles.co

 

  • Etienne Guilloteau i Claire Croizé (Belgia) – duet choreograficzny prowadzący swój zespół ECCE. Absolwenci prestiżowej szkoły PARTS założonej przez Annę Theresę de Keersmaeker. Wystawiali swoje spektakle na scenach m.in. w Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji i Austrii. Duet przygotował spektakl tanecznych z udziałem polskich artystów pod tytułem „Pole reports from space”. Produkcja inspirowana muzyką ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, była przygotowana przy współpracy Instytutu Adama Mickiewicza oraz Art Stations Foundation w 2019 roku w ramach Programu Niepodległa.

    ECCE – zespół taneczny, założony w 2016 roku przez Claire oraz Etienne. Głównym polem zainteresowania twórców jest realizowanie projektów skupiających się na wykorzystaniu muzyki eksperymentalnej oraz muzyki granej na żywo jako integralnej części spektaklu tanecznego. Duet prezentował swoje prace w takich instytucjach jak B’Rock, Oxalys, MP4, Zwerm, The Stiftung Mozarteum Salzburg, oenm oraz wielu innych. Od 2017 roku artyści są rezydentami Concertgebouw Brugge.

 

  • Rebecca Lazier (Kanada/USA) – choreografka, tancerka. Ukończyła szkołę Julliard, pracowała w teatrach tańca w Istambule, Los Angeles i Nowym Jorku. Profesor Princeton University. W 2015 roku artystka przygotowała projekt międzynarodowy pod tytułem „There might be others”, który był prezentowany w Polsce podczas Festiwalu Malta w Poznaniu oraz podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca. Udział polskich twórców w produkcji wsparł Instytut Adama Mickiewicza. Rebecca Lazier razem z grupą tancerzy z Polski, Turcji, Kanady oraz USA przygotowała projekt inspirowany zjawiskiem otwartej partytury i muzyki eksperymentalnej, tworzonej w oparciu o choreografię. Produkcja miała swoją amerykańską premierę w prestiżowym New York Live Arts, gdzie tancerzom towarzyszyła grupa muzyków z zespołów Sō Percussion oraz Mobius Percussion pod kierownictwem kompozytora, Dana Truemana. Produkcja była również pokazywana w ramach Nova Scotia Festival w 2017 roku. http://www.rebeccalazier.com/

 

  • Colleen Thomas Young (USA) – tancerka i choreografka mieszkająca i pracująca w Nowym Jorku. Jako tancerka pracowała z tak znanymi zespołami jak Nina Wiener Dance Company, Donald Byrd/The Group, Bebe Miller Dance Company, and Bill T. Jones/Arnie Zane Co. Podczas współpracy z choreografem Billem Youngiem prezentowała  swoje spektakle m.in. w Polsce, na Ukrainie, we Francji i USA.

    W 2018 roku prezentowała swoją produkcję „but the sun came up and we were here” w programie Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie. Prezentację spektaklu z udziałem polskich, ukraińskich i amerykańskich tancerzy wspierał Instytut Adama Mickiewicza. Produkcja miała swoją nowojorską premierę w ramach festiwalu La Mama Moves w słynnym teatrze La Mama w maju 2019 roku. Dyrektor artystyczna zespołu Bill Young / Colleen Thomas Company. Profesor tańca współczesnego w Barnard College. http://www.billyoung-colleenthomas.com/

 

Jak aplikować:

Formularz zgłoszeniowy (do pobrania) musi zostać odesłany na wskazany adres e-mail: [email protected] i zawierać:

  • dane osobowe twórcy,
  • opis koncepcji artystycznej projektu przygotowany w formie tekstowej, w języku angielskim, nie dłuższej niż 5000 znaków,
  • informacje o dorobku artystycznym twórcy i/lub linki do materiałów poglądowych, 
  • nagranie wideo prezentujące koncepcję projektu artystycznego w języku angielskim i długości do 100 sekund,
  • wybór preferowanego mentora z opublikowanej przez IAM listy mentorów Romantic New Stage!, z którym twórca chciałby współpracować, 
  • informację o motywacjach twórcy do przystąpienia do udziału w programie oraz wyboru wskazanego mentora,
  • potwierdzenie zapoznania się i akceptacji Regulaminu.

 

Regulamin Romantic New Stage

Załącznik nr 1 do regulaminu Romantic New Stage

Załącznik nr 2 do regulaminu Romantic New Stage (umowa)

Formularz Zgłoszeniowy Romantic New Stage