Szklane kule, wróżenie z fusów, czytanie z gwiazd… ludzie zawsze byli ciekawi tego, co dopiero przed nami. W nowym wydaniu Culture.pl pochylimy się nad szeroko rozumianą przyszłością w kontekście człowieka, kultury oraz nowych technologii.
Lęk i niepewność związane z przyszłością towarzyszą nam od zarania dziejów. Filozof Robert Piłat pisze o niej z perspektywy przyjętych przez człowieka założeń, które odzwierciedlają się w naszych marzeniach, troskach i postawach religijnych.
Przyszłość oraz towarzyszące jej dystopijne wizje świata to popularny motyw w literaturze i kinematografii, jednak coraz chętniej sięgają po niego również twórcy popkultury. Agnieszka Warnke bierze na warsztat kilkoro pisarzy, którzy mają szansę zdominować polską scenę literatury. Bartosz Staszczyszyn stara się odpowiedzieć na pytania, jak w warunkach PRL-owskiej biedy stworzyć pełną rozmachu wizję przyszłości z „Na srebrnym globie" Żuławskiego, oraz co łączy „Seksmisję" Juliusza Machulskiego i „Eroticę 2022" od Netfliksa. Z kolei Razem z Pawłem Schreiberem przyglądamy się kilku niedawno wydanym lub wciąż powstającym polskim grom, które próbują sobie wyobrazić, jak świat może wyglądać za kilka dekad lub kilka stuleci.
Przyszłość nierozłącznie kojarzy się z robotami… Czy już niedługo będziemy sięgać po książki napisane nie przez ludzi, a przez maszyny? O zastosowaniach AI w kulturze i rozwoju maszynowej twórczości w wywiadzie dla Culture.pl opowie badaczka sztucznej inteligencji, filozof i futurolog, Aleksandra Przegalińska.
„LEM i myślenie o przyszłości” to jeden z filarów programowych Instytutu Adama Mickiewicza. „Lem w swojej twórczości skupiał się na przyszłości. Teraz przyszłość skupiła się na Lemie”. – skomentowała Dyrektor Instytutu, Barbara Schabowska. Z okazji inauguracji Roku Lema Wojciech Orliński postara się odpowiedzieć na pytanie, czy pisarz cieszyłby się z hucznych obchodów stulecia swoich urodzin.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Mitrovič
+48 601 800 268
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.