London Biennale Design 2025 - rozstrzygnięto konkurs na projekt wystawy w Polskim Pawilonie

Rozstrzygnięto konkurs na opracowanie kuratorski projekt wystawy na London Design Biennale 2025! Spośród 17 zgłoszeń Komisja Konkursowa dokonała wyboru – Polskę reprezentować będzie praca „Zapis czekania” zespołu Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy.

„Zapis czekania” na London Biennale Design 2025

19 lipca 2024 roku Komisja Konkursowa zebrała się, aby ocenić 17 nadesłanych prac. Po wnikliwej analizie, Jury wyróżniło koncepcję „Zapis czekania” zespołu kuratorskiego autorstwa Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy.

„Zapis czekania” to praca, która przedstawiając tworzenie ornamentów snycerskich jako metodę pomiaru czasu, w idealny sposób wpisuje się w temat przewodni Biennale. Nawiązuje do powszechnie znanego doświadczenia, jakim jest czekanie oraz zachęca do refleksji na temat powierzchni zdarzeń. Fascynujący i mało znany jest też kontekst naukowo-historyczny projektu oraz ukazanego w nim języka ornamentu-graficznego, ale też materialnego i pięknego. W czasach, kiedy dysponowanie wolnym czasem, czy wręcz nuda, dla wielu stają się luksusem, daje to nam bogaty materiał do przemyśleń. Praca jest bardzo polska, ale i uniwersalna, co sprawia, że idealnie pasuje do międzynarodowego biennale. – uzasadnia wybór Victoria Broackes, dyrektorka London Design Biennale, członkini Komisji Konkursowej. 

Pawilon Polski w Wielkiej Brytanii już po raz piąty

To już czwarty raz, gdy Instytut Adama Mickiewicza organizuje konkurs na wystawę lub instalację w Polskim Pawilonie na London Design Biennale. Instalację twórców Zofii Jaworowskiej, Petro Vladimirova i Michała Sikorskiego zaprezentowaną w 2023 roku uhonorowano prestiżowym London Design Biennale Medal za najbardziej wyróżniającą się pracę. Poszukiwanie pracy, która będzie miała szansę na powtórzenie sukcesu, przeprowadziła Komisja Konkursowa w składzie:

  • Olga Wysocka, przewodnicząca Komisji, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza;
  • Victoria Broackes, dyrektorka London Design Biennale;
  • Ivan Blasi, kurator nagrody im. Miesa van der Rohego;
  • Aleksandra Kędziorek, historyczka sztuki, kuratorka i redaktorka;
  • Barbara Krzeska, kierowniczka wydziałów w Instytucie Adama Mickiewicza;
  • Anja Radović, dyrektorka programowa Biennale Designu w Lublanie;
  • Iwo Zmyślony, antropolog designu i wykładowca.

Komisja Konkursowa po dokonaniu wyboru wystawy, która zagości w pawilonie polskim podczas London Design Biennale 2025.
Fot. IAM

Tematem piątej edycji London Design Biennale w dniach 5-29 czerwca 2025 roku jest „Surface Reflections”. Temat ten skłania do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak osobiste historie wpływają na twórców i ich projekty artystyczne.

Wystawa podejmuje uniwersalny temat – doświadczenie czasu i czekania w odniesieniu do tradycji podhalańskich ornamentów. Pokazuje ornament jako zapis czasu zarówno w kontekście historycznym – przedmiotów wykonywanych przez górali podczas wypasu owiec – jak i w kontekście współczesnego społeczeństwa i związanej z nim ekonomii i polityki czasu.  Jest atrakcyjna wizualnie, zrozumiała przy krótkim kontakcie, tak charakterystycznym dla zwiedzania masowych wydarzeń takich jak London Design Biennale, a jednocześnie poparta głębokimi badaniami, dzięki którym projekt jest wielowarstwowy i intelektualnie pobudzający. – Aleksandra Kędziorek, członkini Komisji Konkursowej.

Zespół kuratorski Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda na LDB 2025

 

Monika Rosińska – dr socjologii, badaczka dizajnu. Pracuje w School of Form Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje się koordynacją programu humanistyki i nauk społecznych. Koncentruje swoje zainteresowania naukowo-badawcze na współczesnych praktykach projektowych. Autorka książek "Utopie dizajnu. Pomiędzy afirmacją a krytyką nowoczesności" (2020), "Przemyśleć użycie. Projektanci, przedmioty, życie społeczne" (2010), współredaktorka "Zoepolis. Budując wspólnotę ludzko-nie-ludzką" (2020) oraz "Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie” (2011) oraz wielu artykułów naukowych i popularyzatorskich na temat dizajnu. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współkuratorka wystaw dizajnu.

Maciej Siuda – architekt i projektant. W swojej praktyce bada styk architektury, sztuki i nauk humanistycznych. Jego dyplom “XYZ STRUCTURE” prezentowany był m.in w Muzeum Guggenheim w Nowym Jorku (2011). Autor wystawy „WARSZAWA W BUDOWIE 7: Spór o odbudowę”, za którą otrzymał Grand Prix m.st. Warszawy dla najważniejszej realizacji architektonicznej roku (2015) oraz nagrodę “Talking Buildings Down” nowojorskiego instytutu Storefront for Art and Architecture (2016); a także drewnianej płaskorzeźby w ramach instalacji “Polski Stół” na Expo w Dubaju (2020). Współautor pawilonu “DEVEBERE” na Biennale Architektury w Wenecji (2012) oraz projektu “MYCOsystem”, reprezentującego Polski Pawilon na XXII Triennale Dizajnu w Mediolanie (2019). Wykładowca School of Form.

Jakub Gawkowski – historyk sztuki, kurator wystaw, doktorant na wydziale historii Central European University w Wiedniu. Pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie zrealizował m.in. wystawę Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia Otworzy usta. Kurator i współkurator wystaw w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Łotewskim Narodowym Muzeum Sztuki w Rydze, AdBK Nürnberg, Fondazione Pastificio Cerere w Rzymie. Stypendysta European Holocaust Research Infrastructure oraz DAAD TheMuseumsLab. Publikował między innymi w „e-flux”, „Krytyce Politycznej”, „Szumie” i katalogach wystaw. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), a także rady programowej TRAFO w Szczecinie i rady programowej QueerMuzeum Warszawa.

Instytut Adama Mickiewicza składa gratulacje zwycięskiemu zespołowi!