„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” – instalacja akustyczna Katarzyny Krakowiak-Bałki w Sogetsu Foundation w Japonii

„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” – instalacja akustyczna Katarzyny Krakowiak-Bałki w Sogetsu Foundation w Japonii

Od 8 listopada w Tokio będzie można zobaczyć najnowszą pracę Katarzyny Krakowiak-Bałki – „Keeping flowers alive. Acoustic ikebana”. Artystka przekształci przestrzeń kamiennego ogrodu „Niebo” za pomocą dźwięku tzw. „akustycznej ikebany”. Instalacja zlokalizowana zostanie w Sogetsu Plaza, siedzibie Sogetsu Foundation specjalizującej się w sztuce ikebany. Projekt jest organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Zachętą - Narodową Galerią Sztuki oraz przy wsparciu Instytutu Polskiego w Tokio. Zainauguruje go cykl koncertów i performance’ów, które będą odbywać się w przestrzeniach Sogetsu od 8 do 10 listopada.

Katarzyna Krakowiak-Bałka jest artystką pracującą na styku architektury i dźwięku. Tworzy rzeźby, performansy, kompozycje i instalacje dźwiękowe. Jej prace często przyjmują formę wielkoformatowych instalacji wpisujących się w istniejące już budynki i konstrukcje. Ich celem jest tworzenie przestrzeni, które pozwolą widzom-słuchaczom stać się częścią dzieła sztuki i doświadczyć architektury poprzez dźwięk.

Najnowszy projekt artystki to instalacja elektroakustyczna „Keeping flowers alive. Acoustic ikebana”, która osadzona zostanie w przestrzeni kamiennego ogrodu „Niebo” zaprojekowanego przez Isamu Noguchiego. To architektoniczne dzieło sztuki – miejsce, w którym prezentowane są ikebany, obiekty wystawiennicze czy performansy. Podstawą instalacji będzie dźwięk tzw. „akustycznej ikebany” emitowany przez rozmieszczone na terenie ogrodu głośniki wykorzystujące jego ukształtowanie i elementy, w tym płynącą wodę, w której będą zanurzone. „Akustyczna ikebana” to dźwiękowy zapis analizy geometrii kompozycji kwiatowych oraz odgłosów natury, owadów i samych roślin.

Instalację uzupełnią koncerty i performanse, które odbędą się 8, 9 i 10 listopada 2024 roku. Śpiewacy (Isabelle Duthoit, Michał Sławecki, Asthma, Yuusari) i tancerze (Hikaru Kawasaki, KAi MiWA) wejdą w interakcję z instalacją, dodając do niej swoje głosy i ożywiając przestrzeń ruchem.

Kluczowe dla projektu jest miejsce jego realizacji, czyli kamienny ogród „Niebo” znajdujący się w siedzibie Sogetsu Foundation prowadzonej przez Dyrektor Artystyczną Kiri Teshigaharę. Sogetsu Plaza to centrum artystyczne specjalizujące się w nauczaniu sztuki ikebany. Ingerencja akustyczna w pomnikową przestrzeń pracy Isamu Noguchiego jest okazją do wejścia w dialog pomiędzy historią architektury i historią światowej awangardy. Artystka uwzględnia historyczny kontekst Sogetsu jako powojennego centrum artystycznego, a jednocześnie odwołuje się do nowych znaczeń przywoływanych przez modele akustycznej ikebany. Oddaje również symbolicznie przestrzeń kobietom, uczennicom szkoły ikebany, często pomijanym w opowieściach o historii Sogetsu.

 

Instalację będzie można oglądać od 8 do 18 listopada 2024 roku.

 

Organizator projektu: Instytut Adama Mickiewicza 

Współpraca: Kiri Teshigahara, Dyrektor artystyczna Sogetsu Foundation 

Partnerzy: Zachęta National Gallery of Art, EIDOTECH Polska, Plissé Lognon, workshop of Maison Lemarié, SORA BOTANICAL GARDEN Project, Timmpi

Kuratorzy: Paweł Pachciarek, Miki Kaneda 

Śpiewacy: Isabelle Duthoit, Michał Sławecki, Asthma, Yuusari 

Performerzy: Hikaru Kawasaki, KAi MiWA 

Kostiumografia: Anna Zeman, Tomasz Armada

Nadzór akustyczny: Albert Karch

Współpraca technologiczna: archAKUSTIK, Professor Andrzej Kłosak

Identyfikacja wizualna: Renata Motyka

 

Program wydarzeń:

8 listopada

16:00 – 17:00 koncert otwierający, Sogetsu Plaza (pierwsze piętro)

9 listopada

11:00 – 12:00 koncert poranny

16:00 – 17:00 koncert popołudniowy

10 listopada

11:00 – 12:00 koncert poranny

16:00 – 17:00 koncert popołudniowy

 

Kontakt dla mediów

Wioletta Łabuda-Iwaniak

[email protected], [email protected]

tel: 786 870 053

www.iam.pl