
W 2024 roku, z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza, na Półwyspie Koreańskim zrealizowany został bogaty program kulturalny, upamiętniający 35. rocznicę nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Republiką Korei. Od sierpnia 2024 do stycznia 2025 roku wachlarz polskich artystów z dziedzin muzyki poważnej, jazzu, folku, sztuk wizualnych, filmu czy animacji miał okazję zaprezentować swoją twórczość na wydarzeniach kulturalnych organizowanych w koreańskich miastach. Dziękujemy za udział w tych wyjątkowych przedsięwzięciach!
Polska muzyka na koreańskich festiwalach muzycznych - od jazzu po klasykę
Koncerty polskich artystów znalazły się w programie największych festiwalach muzycznych Korei, Jeonju International Sori Festival oraz Jarasum Jazz Festival. Na ich scenach zaprezentowały się takie zespoły jak: Małe Instrumenty, Vołosi, Piotr Damasiewicz – Into the Roots with Highlanders, Kinga Głyk z zespołem, zespół Błoto, czy Immortal Onion. Highlightem Jarasum Jazz Festival był koncert solowy Leszka Możdżera, którego przywitała ponad ośmiotysięczna publiczność.

Jarasum Jazz Festival, fot. Jarasum Jazz Festival.
Podczas koncertu otwarcia Seoul International Music Festival oraz licznych występów orkiestry Sinfonia Varsovia, w Seoul Art Center i na World Orchestra Series Festival zabrzmiała muzyka najwybitniejszych polskich kompozytorów, w tym Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego oraz Krzysztofa Pendereckiego.
Polskie sztuki wizualne w Seulu i Gwangju - przeglądy, biennale i wystawy
W 2024 roku, po raz pierwszy w Korei, z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza, we współpracy z prestiżowym partnerem - National Museum of Modern and Contemporary Art w Seulu, przygotowano przegląd polskiej animacji i sztuki wideo. W jego ramach pokazano produkcje, które powstawały na przecięciu dwóch dyscyplin – filmu i sztuk wizualnych, od lat 30. XX wieku do dziś. Projekcje wzbogacono o wprowadzenia kuratorskie, warsztaty oraz spotkania z twórcami takimi jak Izabela Plucińska, Hanna Margolis oraz Joanna Rajkowska, które spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności. Wydarzeniem towarzyszącym przeglądowi był performans Joanny Rajkowskiej inspirowany jej pracą „Mój ojciec nigdy mnie tak nie dotykał”.

Pawilon Polski na Gwangju Biennale, fot. Przemysław Krompiec
Kolejnym ważnym punktem programu kulturalnego była prezentacja polskich artystów na wystawie w Polskim Pawilonie oraz w ramach wystawy głównej Gwangju Biennale. W Polskim Pawilonie przygotowano wystawę pt. „Przyjemności katastematyczne”, której kuratorem był Paweł Janicki z Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu. W projekcie wzięli udział Przemysław Jasielski, IP Studio, Alicja Klich, Maciej Markowski oraz ukraińska artystka Madina Mahomedova. Ekspozycja ta została zdigitalizowana i jest dostępna dla publiczności w internecie. Dodatkowo, dzięki współpracy Instytutu Adama Mickiewicza i Gwangju Biennale, na cieszącej się ogromna popularnością wystawie głównej, zaprezentowana została instalacja Agaty Ingarden pt. „Dream House”.
Twórczość i działalność kobiet artystek w Polsce zaprezentowana w Korei
Ważnym wątkiem przewijającym się przez tegoroczny programie kulturalnym była twórczość i działalność kobiet artystek w Polsce. Sporą publiczość zgromadziły m.in.: spotkanie z Hanną Margolis dotyczące twórczego udziału kobiet w produkcji filmów animowanych w PRL, warsztaty animacji i spotkania z Izabelą Plucińską, performanse Joanny Rajkowskiej, warsztaty sitodruku z Alicją Klich w Polskim Pawilonie na Gwangju Biennale. W ramach szóstej edycji Polskiego Festiwalu Filmowego, we współpracy z Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w Seulu, widzowie mieli niepowtarzalną okazję obejrzeć dzieła Agnieszki Holland oraz innych znakomitych polskich reżyserek, takich jak Agnieszka Smoczyńska, Małgorzata Szumowska czy Jagoda Szelc. Ostatnia z nich miała także okazję poznać się z koreańską widownią podczas projekcji filmowych i spotkań.

Program polskiej animacji i sztuki wideo w Museum of Modern and Contemporary Art w Seulu, fot. MMCA
Ostatni pokaz Przeglądu Polskiej Animacji i Sztuki Wideo „Art of the Moving Image: Polish Animation and Film Avant-Garde” zakończył program kulturalny IAM w Republice Korei. Podsumowując, działo się bardzo dużo:
- Jeonju International Sori Festival (14-18 sierpnia 2024),
- Gwangju Biennale (7 września – 1 grudnia 2024),
- Polski Festiwal Filmowy w Seulu (25 września – 6 października 2024),
- Seoul International Music Festival (18 października 2024),
- Jarasum Jazz Festival (18-20 października 2024),
- Tournée orkiestry Sinfonia Varsovia w Korei (26-27 listopada 2024),
- Przegląd polskiej animacji i sztuki wideo w MMCA w Seulu (6 grudnia 2024 – 11 stycznia 2025).
Dziękujemy wszystkim, dzięki którym te wyjątkowe przedsięwzięcia mogły być realizowane - wszystkim koreańskim partnerom IAM oraz wspaniałej publiczności, która z otwartym sercem podchodziła do organizowanych przez nas wydarzeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu współczesna polska sztuka na dobre zagości w Korei, a relacje, które nawiązaliśmy w czasie tych intensywnych miesięcy, będą procentować w przyszłości! Wiemy, że to już się dzieje - Instytut został zaproszony np. do wzięcia udziału w projekcie badawczym Korea Foundation of International Cultural Exchange (KOFICE) czy też do wygłoszenia wykładu dla studentów Hongik University w Seulu.

Polski Pawilon Gwangju Biennale - warsztaty Alicji Klich, fot. Przemysław Krompiec
감사합니다!