DIGITAL CULTURES LVIV 2019 LIVING ARCHIVES

Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej we Lwowie przy wsparciu Konsulatu Generalnego RP we Lwowie i Lwowskiej Rady Miejskiej zaprasza na pierwszą edycję konferencji DIGITAL CULTURES LVIV, która odbędzie się 17 października 2019 roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Audiowizualnych „Tetramatyka 2019”. Ponadto, w dniach 15–19 października w ramach lwowskiej konferencji zorganizowane zostaną warsztaty, spotkania z deweloperami gier i artystami, pokazy VR, prezentacja projektów audiowizualnych +100, a także Dzień Kina Domowego.

Wydarzenie jest częścią corocznej konferencji DIGITAL CULTURES w Warszawie, która już od trzech lat skupia twórców z całego świata, zdobywając uznanie wśród instytucji kultury i ośrodków artystycznych.

Rejestracja na konferencję odbywa się poprzez formularz na stronie: http://bit.ly/2oSk11F

Technologie cyfrowe coraz głębiej przenikają do naszego życia codziennego i stają się jego nieodłączną częścią. Wszystkie sfery ludzkiej działalności − poczynając od medycyny, poprzez transport czy edukację, a kończąc na komunikacji codziennej – istnieją w przestrzeni cyfrowej. O wadze i znaczeniu procesu cyfryzacji świadczy zaangażowanie w te kwestie instytucji państwowych.

Technologie cyfrowe niewątpliwie są także ważnym elementem kultury. Kultura cyfrowa to nie tylko interaktywne instalacje lub projekcje laserowe. Wykroczyła ona daleko poza granice galerii sztuki i obejmuje coraz więcej dziedzin: przekształca w kod cyfrowy biblioteki i archiwa, pozwala „niemym” eksponatom muzeów przemawiać do zwiedzających, pomaga dokumentalistom przenieść widzów w czasie i przestrzeni, a także opowiada najciekawsze historie przez pryzmat gier komputerowych.

Mimo to kultura cyfrowa wciąż pozostaje stosunkowo nowym wytworem,wymagającym pilnej uwagi, krytycznej refleksji i systematycznego wsparcia. Jej twórcy i deweloperzy potrzebują przestrzeni do spotkań, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów oraz – przede wszystkim – działań i eksperymentów.

W dniach od 15 do 19 października Lwów stanie się miejscem inspirujących spotkań twórców kultury cyfrowej i jej odbiorców. Goście konferencji wezmą udział w wykładach, dyskusjach, warsztatach, projekcjach filmów i sieciowaniu, zapoznają się z najlepszymi polskimi projektami oraz najbardziej interesującymi dziełami sztuki cyfrowej stworzonymi przez ukraińskich deweloperów. W trakcie wydarzenia uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób technologie cyfrowe i innowacyjne rozwiązania zmieniają nasze podejście do wykorzystania istniejących treści, umożliwiając ponowne badanie i dogłębne poznawanie dziedzictwa kulturowego poprzez jego cyfrowe przetwarzanie.

Archiwa uzyskują elastyczną postać, a ich użytkownicy otrzymują nieograniczony dostęp do ich zasobów. W procesy związane z gromadzeniem i przetwarzaniem archiwów wprowadzane są algorytmy oparte o sztuczną inteligencję. Czy można zatem wciąż określać otwarte repozytoria cyfrowe mianem archiwów?

W trakcie konferencji DIGITAL CULTURES LVIV spróbujemy zgłębić specyfikę tych zmian, ich zalety i zagrożenia, a także zastanowimy się nad tym, jak w sposób skuteczny wykorzystywać zjawiska powstające w wyniku tych procesów w celu promocji dziedzictwa kulturowego i angażowania szerokiej publiczności.

„DIGITAL CULTURES nie stawia sobie za cel opowiedzenia o ostatnich nowościach technologicznych z Doliny Krzemowej. To jest miejsce, w którym krzyżują się różne osie rozwoju kultury cyfrowej. Na jednej scenie spotykają się najlepsi deweloperzy, twórcy, przedstawiciele wiodących instytucji, dyrektorzy festiwali i kuratorzy, którzy w swojej pracy wykorzystują potencjał nowych technologii. Wierzę, że właśnie ta interdyscyplinarność i bezlik pomysłów, które się rodzą w trakcie tych wydarzeń, jest jej największą wartością” – mówi kierowniczka projektu Anna Szylar.

W trakcie konferencji odbędzie się także premiera projektów audiowizualnych +100 zrealizowanych w ramach współpracy europejskich artystów sztuki mediów i kompozytorów z wykorzystaniem narzędzi rzeczywistości wirtualnej, interaktywności oraz immersyjności. Projekt +100 jest realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach międzynarodowego programu kulturowego POLSKA 100 poświęconego obchodom stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Podczas performance’u Tymczasowy naród Piotra Wyrzykowskiego (PL) i Echo Ho (DE/CN) za sprawą technologii grupa nieznajomych sobie osób stworzy tymczasową wspólnotę. Film The Key to Time Rodericka Coovera (FR/US) i Krzysztofa Wołka (PL) można obejrzeć w okularach wirtualnej rzeczywistości w ramach pokazów VR-showcase. Stworzyli oni awangardowe, immersyjne doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości, łączące w sobie elementy m.in. kina niemego i komiksu. Podczas muzycznego performance’u w Lem Station Folded Maps of Time Marka Chołoniewskiego (PL) i Chrisa Cutlera (UK) dzięki specjalnym czujnikom fale mózgowe wykonawców będą wyświetlane na ekranie w czasie rzeczywistym w postaci dynamicznych modeli mózgu.

Wśród panelistów i prelegentów DIGITAL CULTURES LVIV są artyści, deweloperzy, kuratorzy, praktycy i teoretycy kultury cyfrowej, m.in. Janina Prudenko (kuratorka Otwartego Archiwum Ukraińskiej Sztuki Mediów), Sonia Wronkowska (Biblioteka Narodowa), Ołeksandr Teliuk (Centrum Narodowe Ołeksandra Dowżenki), Kateryna Jakowłenko i Kateryna Łazarewycz (Pinchuk Art Center), Piotr Rydzek (book2net), Marcin Szala (Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu),  Piotr Wrona (Instytut Adama Mickiewicza, Mapa Polskich Kompozytorów), Ewa Korzeniowska (Filmoteka NarodowaInstytut Audiowizualny), Anton Usanow (badacz połtawskiej sztuki mediów, kurator Centrum Sztuki Jump), Krzysztof Żądło (New Amsterdam), Olha Bałaszowa (Narodowego Muzeum Sztuki Ukrainy), Jakub Wróblewski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie, Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych), Marta Malinowska (Different Tales), Łukasz Kozak (Instytut Adama Mickiewicza, Projekt: Upiór), Ołeksij Furman (Aftermath VR), Krzysztof Świrek i Julija Kowałenko (Dzień Kina Domowego), Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert (The Kissinger Twins), Jakub Szamałek (CDP, deweloper gier Wiedźmin 3: Dziki Gon, Wojna krwi: Wiedźmińskie opowieści, GWINT), Maja Drabczyk (Europeana) i inni.

Pomysłodawcą i organizatorem Konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza.

Współorganizatorami Konferencji są Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej i Stowarzyszenie Artystyczne NURT.

Partnerzy Konferencji: book2net, New Amsterdam, artig.io, Microsoft, Konsulat Generalny RP we Lwowie, URBAN Biblioteka, Lwowska Rada Miejska, Lem Station, Lwowski Teatr im. Łesia Kurbasa, Lwowski Teatr Dramatyczny im. Łesi Ukrainki, Центр Митрополита Андрея Шептицького