Brzmienia stworzone 40 lat temu przez Elżbietę Sikorę, Krzysztofa Knittla i Ryszarda Szeremetę w nowych utworach Mouse on Mars, Skalpela i Zamilskiej? Okazuje się, że poszukiwania polskich pionierów muzyki elektronicznej znakomicie sprawdzają się w na paretach oraz w zwariowanych cyfrowych eksperymentach. Dołącz do artystów remisujących archiwa Studia Eksperymentalnego i wygraj 2000 Euro w naszym konkursie.
Działające w latach 1957-2003 Studio Eksperymentalne Polskiego Radia wyprodukowało kilkaset godzin autonomicznej muzyki eksperymentalnej oraz drugie tyle ilustracji filmowych, teatralnych oraz radiowych. W SEPR komponowali m.in. Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer czy Eugeniusz Rudnik, ale też Arne Nordheim (Norwegia), Lejaren Hiller (USA), Vladan Radovanović (Serbia) i Wataru Uenami (Japonia). Z ośrodkiem współpracowali ponadto najwybitniejsi przedstawiciele szeroko rozumianych sztuk wizualnych i performatywnych, wśród nich: Krzysztof Wodiczko, Zbigniew Rybczyński i Andrzej Wajda. Z kolei popularne międzynarodowe koprodukcje filmowe, jak „Milcząca gwiazda” (1958) Kurta Maetziga, „Test Pilota Pirxa” (1967) Marka Piestraka, czy „Akademia Pana Kleksa” (1987) Krzysztofa Gradowskiego oddziaływały na wyobraźnie milionów odbiorców kultury masowej w Bloku Wschodnim, pozostając do dziś, nieuświadomionym często, składnikiem kulturowej tożsamości całego regionu.
W 2018 roku Instytut Adama Mickiewicza stworzył wraz z firmą Ableton darmową bibliotekę sampli opartą na nagraniach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Po dźwięki Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Ryszarda Szeremety sięgnęło ponad 20 000 twórców muzyki z całego świata, a wśród nich znaleźli się Natalia Zamilska, zespół i legendarny niemiecki duet Mouse on Mars. Utwory tych, a także sześciu kolejnych artystów z Polski, Wiekiej Brytanii i USA, zamówione zostały przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach obchodów stulecia odzyskanie przez Polskę niepodległości. Wkrótce będzie można ich posłuchać na naszej stronie.
Tymczasem zapraszany do wzięcia udziału w otwartym konkursie na utwory stworzone w oparciu o sample pochodzące ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, a dostępne tutaj:
https://www.ableton.com/en/blog/sounds-polish-radio-experimental-studio/
Przesłane kompozycje mogą trwać od 3 do 6 minut. Będą one ocenione przez pięcioosobowe jury. Oceniający utwory będą brali pod uwagę przede wszystkim oryginalność w podejściu do tematu oraz brzmieniu kompozycji, nawiązanie do estetyki i historii SEPR a także sam poziom nadesłanego utworu pod względem produkcyjnym. Na zwycięzców konkursu czeka bardzo atrakcyjna nagroda pieniężna w wysokości 2000 euro.
Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem oraz jego korektą.
REGULAMIN (ENG)