Największy w historii program współpracy kulturalnej Polski oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, UK/Poland Season 2025, dobiegł końca. W 2025 roku Polska i UK mówiły jednym głosem: głosem sztuki, innowacji i wzajemnej ciekawości. Program, obejmujący ponad 500 wydarzeń z zakresu filmu, teatru, sztuk wizualnych, designu i muzyki, otworzył zupełnie nowy rozdział w relacjach obu krajów.
Instytut Adama Mickiewicza ogłasza, że projekt Weroniki Zalewskiej „Archive of Hesitations” („Archiwum wahań”) będzie reprezentować Polskę na drugiej edycji Malta Biennale. Wideoinstalacja, kuratorowana przez Adę Piekarską, zostanie zaprezentowana w Pawilonie Polskim od 11 marca do 29 maja 2026 roku.
Twórczość Magdaleny Abakanowicz powraca do Paryża po ponad 40 latach. 20 listopada 2025 roku w Musée Bourdelle otwarta zostanie pierwsza tak duża monograficzna wystawa artystki zatytułowana „La trame de l'existence” / „Tkanina istnienia”, przywracająca twórczyni należne jej miejsce wśród wielkich rzeźbiarzy XX wieku.
30 listopada 2025 wielki finał pierwszego w historii, trwającego niemal dwa lata Sezonu Kulturalnego Polska–Rumunia 2024–2025. W Bukareszcie zagra jedna z największych gwiazd rumuńskiej sceny muzycznej – zespół Subcarpați, a towarzyszyć mu będzie polsko-ukraińska grupa Dagadana. Tego samego dnia w Krakowie, w ramach festiwalu Eufonie, wystąpi orkiestra bukareszteńskiej Filharmonii im. Georgego Enescu.
Najciekawsze nazwiska współczesnej polskiej fotografii na Paris Photo – jednym z najważniejszych światowych wydarzeń poświęconych fotografii artystycznej. W dniach 13–16 listopada w Grand Palais w Paryżu zaprezentowane zostaną prace m.in. Joanny Rajkowskiej, Diany Lelonek, Zuzanny Janin, Weroniki Gęsickiej, Anety Grzeszykowskiej, Marty Zgierskiej, Marii Michałowskiej, Wojciecha Plewińskiego czy Zofii Rydet.
Już od 4 listopada w Manchesterze będzie można oglądać wystawę „Świadomość planetarna. Ekosystemy troski”. Projekt promujący współczesną polską sztukę cyfrową pokazuje, w jaki sposób za pomocą nowych mediów i technologii artystki i artyści z Polski oraz Ukrainy opowiadają o trosce wobec planety.
Dyrygentka Marta Gardolińska, organista Karol Mossakowski, basista Krzysztof Firlus, klawesynista Marcin Świątkiewicz oraz orkiestry: Arte dei Suonatori, Equilibrium String Quartet, Cohaere Ensemble i Wrocław Baroque Ensemble – to polscy artyści, których wirtuozerskie wykonania arcydzieł polskiej i światowej muzyki będzie można usłyszeć w Lyonie.
Tkaniny Joanny Hawrot, rzeźby Angeliki Markul, fotografie Zuzy Krajewskiej i performance Ramony Nagabczyńskiej współtworzą wystawę „Visible Futures”, którą w dniach 24-26 października 2025 roku będzie można oglądać w zabytkowych przestrzeniach galerii Maison Markul w Paryżu. Opowiada o doświadczeniu macierzyństwa i narodzin, sposobach mówienia o kobiecym ciele, widzialności i potrzebach wyrażania siebie.
Instytut Adama Mickiewicza łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacnia obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie, inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych, jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo polskiej kultury.
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) uruchomił wyjątkowy, kompleksowy pakiet programów wsparcia dla artystek, artystów oraz przedstawicieli i przedstawicielek środowiska kultury. NetWorks, ReSide i Kultura Polska na Świecie to trzy komplementarne ścieżki rozwoju, któ-re pomagają twórczyniom i twórcom działać globalnie, rozwijać kompetencje i budować mię-dzynarodowe relacje.
