Komunikat prasowy, 30 sierpnia 2021 r.
Co nas łączy w spolaryzowanym świecie?
Obchody Roku Stanisława Lema sięgają Korei Południowej, gdzie podczas Gwangju Design Biennale zaprezentowana zostanie polska instalacja „Do You Feel Connected przygotowana przez infuture.institute we współpracy z Martą Flisykowską, nawiązująca do „Summa technologiae” Lema. Organizatorem projektu jest Instytut Adama Mickiewicza.
„We współczesnym świecie istnieją wartości uniwersalne i wspólne dla nas wszystkich. Instalacja „Do You Feel Connected?” podkreśla ich znaczenie w nowoczesnej komunikacji”– mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Dziewiętnaście wartości, wśród nich m.in. wolność, szacunek, dobro, mądrość, empatia, zostało wybranych na podstawie badań ilościowych zrealizowanych przez infuture.institute. W ten sposób powstała instalacja złożona z kilkunastu tub, będąca wizualizacją danych
w czasie rzeczywistym. To rodzaj reagującej formy - świetlnej palisady, która pozwala na żywo obserwować obecność wskazanych wartości w sieci. Za każdym razem, gdy na Twitterze publikowane są treści zawierające przypisany do wartości hashtag (np. miłość= #love), konkretna tuba rozbłyska białym światłem. Tym samym każdy może w czasie rzeczywistym, w fizycznym świecie, w wersji wizualnej obserwować trwającą dyskusję o tym, co nas łączy.
„Nasze społeczeństwo nie chce i nie lubi rozmawiać o wartościach – bo, naturalnie, wzbudza to silne emocje, pogłębia polaryzację, a w kontekście postępu technologicznego wydaje się dodatkowo anachroniczne i niepotrzebne. Być może z tego powodu nie chce też rozmawiać o jednej wspólnej wizji, kierunku, w którym powinniśmy zmierzać – bo nie wierzy, że taki jeden kierunek w ogóle istnieje. A jednak mimo tej niechęci do rozmów o wartościach i szukania punktów wspólnych, gdzieś w środku nas, na głębokim poziomie, istnieje pewien wspólny system moralny. Istnieją pewne wartości, które wyznajemy, w które wierzymy i co do których możemy się zgodzić wszyscy, niezależnie od wyznawanego światopoglądu. To nie tylko moja obserwacja, potwierdziły to również badania ilościowe, które zrealizowaliśmy, przygotowując instalację na Gwangju Design Biennale – ponad 80% respondentów zapytanych o to, czy wierzą, że istnieją pewne uniwersalne, wspólne wartości dla wszystkich ludzi, odpowiedziało, że tak.” – tłumaczy Natalia Hatalska, CEO infuture.institute.
„Pomysł na realizację pracy, która wykorzystuje social media, robotykę i sztukę, chodził za mną od dłuższego czasu. Cieszę się, że dzięki infuture.institute został on zrealizowany. Instalacja jest połączeniem interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności, dzięki czemu dawała pole do eksperymentów” – mówi Marta Flisykowska.
Instalacja nawiązuje do książki „Summa technologiae” Stanisława Lema, w której ten światowej sławy pisarz science-fiction zastanawia się, jak można wyobrazić sobie przedmiot socjologii cybernetycznej.
Projekt jest jednym z elementów filaru programowego Instytutu Adama Mickiewicza „Lem i myślenie o przyszłości”, którego celem jest promocja twórczości Stanisława Lema oraz polskiej myśli futurologicznej wśród zagranicznych odbiorców. Instalację podczas Gwangju Design Biennale będzie można oglądać od 1 września do 31 października 2021 roku.
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza
Kurator: infuture.institute (Natalia Hatalska, Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp)
Artystka: Marta Flisykowska,
Koordynacja: Olga Jankowska
Wsparcie technologiczne: Stowarzyszenie Robotyków SKALP (Mateusz Dyrda, Patrycja Matejek, Mateusz Witka- Jeżewski, Rafał Rzeczkowski)
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Mitrovič
+48 601 800 268
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
infuture.institute to instytut forecastingowy, który definiuje najważniejsze trendy, opisuje je i wskazuje ich konsekwencje. Instytut monitoruje i analizuje wszystkie czynniki, które mogą wywołać fundamentalne zmiany w poszczególnych kategoriach w określonej perspektywie czasowej (krótko-, średnio- i długoterminowej). Instytut badań nad przyszłością został powołany przez Natalię Hatalską. Tworzą go: futuryści i trendwatcherzy, antropologowie, psychologowie, socjologowie, kulturoznawcy i inni badacze (Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp).
Marta Flisykowska - artystka, badaczka i wykładowczyni. Zajmuje się designem eksperymentalnym pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Interesuje ją pierwiastek ludzki w polu działania techniki, ważna dla niej jest intuicja i wyobraźnia. Wykorzystuje swoją fascynację kosmosem i futurologią w projektach, wystawach i publikacjach. Za część technologiczną instalacji odpowiedzialne było Stowarzyszeniem Robotyków SKALP.