Praca „Journeylass Crops” Olgi Micińskiej zagości na stałe w The Common Knowledge Centre w hrabstwie Clare w Irlandii. Po sukcesie podczas 40-ej edycji Irlandzkiego Biennale Sztuki Współczesnej EVA International, teraz zainicjuje powstanie parku rzeźby w Ballyteige.
Od Irlandzkiego Biennale Sztuki Współczesnej EVA International do The Common Knowledge Centre
Od 31 sierpnia do 29 października 2023 dzieła sztuki współczesnej irlandzkich i międzynarodowych artystów oraz bogaty program towarzyszących spotkań artystycznych, wystaw i projektów edukacyjnych ulokowano w różnych miejscach w mieście Limerick i jego okolicach. Irlandzkie Biennale Sztuki Współczesnej EVA International zostało założone przez artystów w 1977 roku i pozostaje jedną z najdłużej działających organizacji zajmujących się sztukami wizualnymi w Irlandii, która współpracowała z najbardziej wpływowymi kuratorami na świecie.
Praca „Journeylass Crops” została wykonana w 2023 roku przez Olgę Micińską we współpracy z Mathild Clerc-Verhoeven. Powstała na zaproszenie kuratora 40-ej edycji Irlandzkiego Biennale Sztuki Współczesnej EVA International Sebastiana Cichockiego. Praktyka artystyczna Micińskiej bazuje na obserwacji materialności świata, różnorodności budulców i metod konstrukcji poszczególnych elementów technologicznych składających się na szeroko pojętą rzeczywistość. W swoich realizacjach artystka często łączy materiały o odmiennych właściwościach i buduje rzeźby z form drewnianych, metalowych i ceramicznych. Na zasadzie kontrastu zestawia miękkie i twarde kształty w obrębie jednej kompozycji rzeźbiarskiej. Pracę „Journeylass Crops” w trakcie biennale można było oglądać w Ormston House w Limerick.
Olga Micińska and Mathild Clerc Verhoeven, "Journeylass Crops", 2023. Photograph courtesy of EVA International, 2025.
„Journeylass Crops” – instalacja ciesielska Olgi Micińskiej
Instalacja „Journeylass Crops” ma charakter ciesielski. Wzniesiono ją przy pomocy tradycyjnych metod budowlanych. Konstrukcja stanowi konceptualną bramę do wystawy o zbieraczach i zbieraczkach, w której obecnych było wiele wątków rolniczych. Posłużyły one jako metafora społecznej partycypacji i troski o dobro wspólne.
Podążając za tropem uprawy ziemi oraz wspólnego budowania struktur - zarówno społecznych, jak i mieszkalnych - zaproponowano zamontowanie instalacji na stałe na ziemi irlandzkiej. Temat podjęło centrum edukacyjne The Common Knowledge Centre, które specjalizuje się właśnie w nauce budowania domów. Prowadzący instytucję planują na terenie centrum założyć park rzeźby, w którym znajdą się prace nawiązujące do prowadzonej działalności, ale niekoniecznie mają ściśle praktyczne zastosowanie. „Journeylass Crops” zainicjuje to przedsięwzięcie artystyczne.