IAM podsumowuje program zagranicznych wydarzeń przygotowanych z okazji obchodów 90. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Koncerty w prestiżowych salach w Europie i Ameryce Południowej, setki zaangażowanych artystów i wielotysięczna międzynarodowa publiczność  – to dowód na nieśmiertelność twórczości Krzysztofa Pendereckiego i nie słabnące źródło inspiracji Jego spuścizną dla świata muzyki.

Działania Instytutu Adama Mickiewicza związane z obchodami 90. Rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego rozpoczęły się już w kwietniu europejską trasa koncertową Sinfonii Varsovii, zespołu, którego Maestro  przez wiele lat był dyrektorem artystycznym. Po Atenach, Gironie, Barcelonie, Alicante i Madrycie finał trasy miał miejsce na Festiwalu w Rawennie w czerwcu.
W programach wykonywane były utwory Mistrza, m.in.  „Tren – ofiarom Hiroszimy” i „II Symfonia”,  a także dzieła m.in. Góreckiego, Chopina, Beethovena, Dvoraka, Schuberta. Z wydarzenia powstała relacja filmowa.

Również w kwietniu odbyły się wykonania „Pasji według św. Łukasza” – w Hiszpani: Madrycie i Cuence. W koncertach udział wzięły Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Narodowy Hiszpanii, Chór Chłopięcy Jorcan, Orkiestra i Chór Miasta Madryt pod batutą dyrektorki artystycznej i dyrygentki tytularnej Marzeny Diakun. Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w marcu w IAM, dyrygentka zaznaczyła, że jest niezwykle zadowolona, że udało się doprowadzić do zorganizowania dwóch koncertów z muzyką Pendereckiego w Madrycie i Cuence, w którym odbywa się znany festiwal muzyki sakralnej. Po drugiej stronie globu, z okazji polskiego wieczoru w Paranie (Argentyna), Orquesta Sinfónica de Entre Ríos pod dyrekcją Michała Krężlewskiego wykonała argentyńskie prawykonanie
„II Symfonii” Krzysztofa Pendereckiego.

Wykonaniami „Te Deum” oraz „Missa brevis” uczczono pamięć Krzysztofa Pendereckiego na jesiennym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Ołomuńcu. Podczas koncertu inauguracyjnego Festiwal utwory wykonała Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, którzy wystąpili z Iwoną Hossą oraz Rafałem Bartmińskim pod dyrekcją Macieja Tworka, wieloletniego asystenta i współpracownika Mistrza.

Jesienią muzyka Krzysztofa Pendereckiego zagościła także na włoskim festiwalu Romaeuropea, gdzie Atom String Quartet i Leszek Możdżer wykonali kompozycje Mistrza oraz utwory inspirowane Jego twórczością. Wykonany został m.in. „Testament” Maxa Richtera - zamówienie kompozytorskie złożone przez IAM z okazji pierwszej rocznicy śmierci Mistrza. Materiał filmowy z wydarzenia można obejrzeć tutaj.

W listopadzie w Hiszpanii i Portugalii odbyły się cztery koncerty orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak, podczas których zabrzmiał kanon kompozycji Krzysztofa Pendereckiego dla orkiestry smyczkowej m. in.  „Trzy utwory w dawnym stylu” oraz nowe aranżacje utworów spopularyzowanych w filmach mistrzów kina - Stanleya Kubricka i Davida Lyncha.

Ostatnim akordem jubileuszowych wydarzeń jest wydanie przez IAM i Fundacji S he for Art  wyjątkowego albumu fotograficznego pt. „Kosmogonia” autorstwa dyrektora orkiestry Sinfonia Varsovia Janusza Marynowskiego, który przez wiele lat dokumentował pracę Maestro Pendereckiego oraz Tamary Pieńko.

W 90. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego Instytut Adama Mickiewicza przypomina także platformę internetową, która została uruchomiona w pierwszą rocznicę śmierci Meastro - Penderecki’s Garden (pendereckisgarden.pl). Wirtualna przestrzeń stanowi odwzorowanie lusławickiego ogrodu Mistrza, łączącej w sobie dwie Jego największe pasje – muzykę oraz świat roślin. Z okazji jubileuszu urodzin platforma zostanie poszerzona o nowe treści -  nagrania ze wspomnieniami o Krzysztofie Pendereckim, którymi podzielili Hania Rani, Janusz Marynowski i Maciej Tworek.

Jubileuszowym projektom zrealizowanym w 2023 roku przez Instytut Adama Mickiewicza towarzyszył od początku cel, jakim była prezentacja twórczości Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu artystów, którzy z  nim współpracowali, umożliwiając zagranicznej publiczności kontakt z interpretacją dzieł bliską wizji kompozytora. Zostało to osiągnięte poprzez stałą obecność muzyki Mistrza, nawiązanie współpracy pomiędzy czołowymi polskimi i światowymi muzykami, pozyskanie nowych partnerów zagranicznych do współpracy oraz utrzymywanie relacji z artystami  współpracującymi z Instytutem w ubiegłych latach.