1 marca w Teatro Real, jednym z najważniejszych teatrów operowych na świecie, po raz pierwszy zostanie wystawiona „Pasażerka” Mieczysława Wajnberga pod batutą Mirgi Gražinytè-Tyli i niezmiennie w reżyserii Davida Pountney’a. Po zeszłorocznym sukcesie koncertowego wykonana „Halki” do Madrytu trafia dzieło kolejnego polskiego kompozytora, tym razem opowiadające przejmującą historię na podstawie powieści Zofii Posmysz.
8 spektakli – tyle pokazów „Pasażerki” zaplanowane jest w marcowym repertuarze Teatro Real. Operę tę Mieczysław Wajnberg skomponował w 1968, ale swoją prapremierę w wersji półscenicznej miała ona dopiero 25 grudnia 2006 roku w Moskiewskim Międzynarodowym Audytorium, już po śmierci kompozytora. Pełny sceniczny pokaz odbył się po raz pierwszy na Festiwalu w Bregenz 21 lipca 2010 roku. Tegoroczna odsłona w Teatro Real będzie pierwszą prezentacją tej opery w Hiszpanii.
„Pasażerka” oparta została na powieści Zofii Posmysz – polskiej pisarki i scenarzystki, która przeżyła Holocaust. Autorka opisuje w niej rejs luksusowym transatlantykiem, w czasie którego była więźniarka Marta rozpoznaje w eleganckiej kobiecie Lizie nadzorczynię SS z Auschwitz. Historię tę na libretto opery zaadaptował Aleksander Miedwiediew, który zaproponował ikoniczną już dla tego dzieła kompozycję sceny: na górze pokład transatlantyku płynącego do Brazylii, na dole przerażająca pamięć obozu koncentracyjnego. Za dzisiejszą formę opery, która od swojej premiery wciąż podróżuje po świecie, opowiada jej reżyser David Pountney:
„Subtelność i cierpliwość, z jaką opisuje on [Mieczysław Wajnberg] ponadczasowy ból więziennego życia i pozwala przemówić ładunkowi emocjonalnemu historii, jest prawdziwie mistrzowski” – pisał na łamach Guardiana David Pountney – „I choć sama staje się wehikułem czasu, to jej fikcja jest głęboko zakorzeniona w rzeczywistych wydarzeniach – prawda tak potężna, że pokazuje nasze życie z zupełnie innej perspektywy. Taka jest właśnie rola sztuki”.
Teatro Real zapowiada premierę na deskach swojego teatru, podkreślając, że opera, choć została ukończona w 1968 roku, była uciszana przez dziesięciolecia przez rosyjskie władze, a w końcu dociera do Madrytu pod wpływem niepowstrzymanej fali międzynarodowego uznania.
Opera powstała w koprodukcji: Bregenzer Festspiele, English National Opera, Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Teatro Real w Madrycie. Jej prezentacja w Hiszpanii możliwa jest dzięki współpracy Teatro Real i Instytutu Adama Mickiewicza oraz przy wsparciu Instytutu Polskiego w Madrycie.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku. Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2023 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei.
Kontakt dla mediów