Liquid Becomings – wędrowny pawilon

Liquid becomings, projekt wybrany tegorocznym Pawilonem Europejskim, przybiera formę wędrownego pawilonu, w ramach którego cztery ekipy artystów i kuratorów przemierzą na łodziach cztery rzeki Europy: Ren, Dunaj, Wisłę i Tag w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o to, jaka będzie przyszłość Europy i jak możemy ją wspólnie kształtować.

The European Pavilion 2024: Liquid Becomings

Zainicjowany przez Europejską Fundację Kultury (European Cultural Foundation) w 2020 r. Pawilon Europejski to ogólnoeuropejski i multidyscyplinarny program artystyczny, który stawia na pierwszym planie kwestię Europy i jej przyszłości. Pawilon organizowany jest co dwa lata, a jego program wyłaniany jest w drodze konkursu otwartego dla organizacji kulturalnych z całej Europy. W tym roku to zespół kuratorów w składzie: Bojan Đorđev, Laura Kalauz, Maria Magdalena Kozłowska, Siniša Ilić, Alfredo Martins, Annette Mees, Naomi Russell i Olga Uzikaeva, Agnieszka Brzezanska, Ewa Ciepielewska oraz organizacje pozarządowe pod przewodnictwem Stichting Passaros | espaço agora now przedstawili najlepszy projekt, czyli Liquid becomings.

Liquid becomings to przedsięwzięcie niestandardowe, odchodzące od formy tradycyjnego pawilonu. Cztery załogi składające się z 32 artystów z 17 krajów odbędą cztery rejsy po wielkich europejskich rzekach: Dunaju, Renie, Tagu i Wiśle. Łącznie odwiedzą oni 11 krajów i pokonają 1394 kilometry żeglugi. Pierwsza załoga wystartowała już 27 sierpnia 2024 z miejscowości Baja położonej nad Dunajem. Artyści podczas swoich podróży spotkają się ze społecznościami lokalnymi, proponując różnego rodzaju warsztaty, dyskusje i performansy, które będę miały na celu nie tylko budowanie więzi społeczeństwa obywatelskiego, ale również poszukiwanie nowych sposobów na życie w Europie i współtworzenie jej przyszłości. Ostatni z rejsów zakończy się 1 listopada 2024.

Wszystkie załogi spotkają się między 7 a 9 listopada 2024 w Lizbonie podczas festiwalu artystycznego zlokalizowanego w dawnym lizbońskim porcie Beato i kompleksie społeczno-kulturalnym Quinta Alegre. Uczestnicy projektu opowiedzą o swoich doświadczeniach z podróży i zaprezentują publiczności swoje odkrycia.

 

Grafika: Jan Tomza Osiecki

„W dzikiej kocham się Wiśle” – polska część podróży

Polska część podróży rozpocznie się w Warszawie 31 sierpnia 2024 podczas otwartego spotkania z załogą i kuratorkami Pawilonu Liquid Becomings, które odbędzie się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej na ul. Pańskiej. Spotkanie dopełni dyskusja wokół książki „Ciała Wodne” Astridy Neimanis poprowdzona przez Zofię Jakubowicz-Prokop oraz wieczorny performance Marii Toboły na Plaży Saskiej o godz. 19:00.

Załoga wyruszy 1 września z Portu Czerniakowskiego na łodzi o nazwie „Flow”. W rejsie weźmie udział siedmiu polskich artystów pod przewodnictwem trzech kuratorek projektu: Agnieszki Brzeżańskiej, Ewy Ciepielewskiej oraz Marii Magdaleny Kozłowskiej. Załoga skupi się artystycznych poszukiwaniach wokół tematów ekologii, renaturyzacji rzek oraz wspólnoty, którą będą również aktywnie współtworzyć, organizując rozmowy przy ognisku na trasie swojej podróży. Ich działaniom towarzyszyć będzie hasło „W dzikiej kocham się Wiśle!”.

Artyści zatrzymają się w Kazimierzu Dolnym (17-19 września), gdzie zaproszą lokalną społeczność do wzięcia udziału w ognisku, koncertach i performansach. W planach są także przystanki w Solcu i Sandomierzu, gdzie odbędą się spotkania z miejscowymi twórcami i budowniczymi łodzi. Podróż Wisłą zakończy się w Krakowie (27-29 września), a załoga aktywnie włączy się w obchody Dni Krakowa 2024 we współpracy z Cricotecą. Przewidziane są m.in. oprowadzanie po wystawie Jerzego Beresia, spotkanie z Michałem Piaseckim wokół książki „Ciała Wodne” Astridy Niemanis, rejs po Wiśle z przewodnikiem Mateuszem Niemcem z Muzeum Krakowa, panel Cecylii Malik i kolektywu Siostry Rzeki czy Koncert Głębokiego Słuchania w wykonaniu Rafała Mazura.

„Wisła, najważniejsza rzeka Polski, nie tylko dzieli nasz kraj na dwie części, ale też łączy dzięki mostom budowanym pomiędzy jej brzegami. Tym razem mostem łączącym różne społeczności i umożliwiającym wzajemne zrozumienie będzie sztuka, która odgrywa kluczową rolę w dynamicznie zmieniającym się świecie. Dzięki przystankom pomiędzy Warszawą a Krakowem i licznym wydarzeniom towarzyszącym, będzie można dosłownie „zanurzyć się” w ofercie kulturalnej Liquid Becomings 2024!” – zaznacza Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.

Fot. Fundacja Flow

 

Instytut Adama Mickiewicza zachęca do śledzenia projektu w mediach społecznościowych!

 

Kuratorzy: Bojan Djordjev, Laura Kalauz, Siniša Ilić, Alfredo Martins, Annette Mees, Naomi Russell i Olga Uzikaeva, Maria Magdalena Kozłowska z Agnieszką Brzezańską i Ewą Ciepielewską

espaço agora now we współpracy z Teatro Meia Volta, MS Fusion, United Artist Labor, FLOW.

Artyści: Alicja Wysocka, Bogdan Djukanović, Carola Uehlken, Elodie Olson-Coons, Elina Rodrigue, Flavia Barbosa Pinheiro, Gonçalo M. Tavares, Gosia Kępa, Isabel Soany, Jaka Škapin, Keli Freitas, Katarzyna Popović, Leila Chakroun, Małgorzata Kuciewicz, Małgorzata Markiewicz, Marija Balubdžić, Marta Niedbal, Martin Schick, Mette Sterre, Neda Kovinić, Niel de Vries, Paula Diogo, Pio Sebastian Torroja, Patryk Zakrocki, Romuald Krezel, Saskia Tamara Kaiser, Sophie Thun, Wiktor Vejvoda

Zespół produkcyjny i techniczny: Lucy Atkinson, Ricardo Costa, Dragana Jovović, Aleksander Rakezić, Mariana Rolim, Ana Raquel Rodrigues, Ana Paula Teixiera, Hannah Tully

Łodzie i Kapitanowie:

MS-Fusion: Rainer Prohaska, Hanna Priemetzhofer, Florian Sorgo

FLOW: Piotr Jedynasiak

Content marketing: Mandy Martinez

Menedżer mediów społecznościowych: Flávia Ruas

Filmy: Dušan Čavić + Dušan Šaponja / Marka Žvaka

Podcasty: Donald Hyslop dla Resonance FM

Rzecznik prasowy: Heidi Vandamme

Rzecznik prasowy w Belgradzie: Monika Husar / KomunikArt

Rzecznik prasowy w Lizbonie: Cláudia Duarte / This is Ground Control

                                                                                                                                             

Projekt powstał na zlecenie Europejskiej Fundacji Kultury przy dodatkowym wsparciu Calouste Gulbenkian Foundation, DGArtes and República Portuguese, Ambasady Królestwa Niderladnów w Belgradzie, Founding Friends of espaço agora now, Instytutu Adama Mickiewicza z dofinansowaniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Quinta Alegre i Resonance FM.