„Flowers on the Sun” – wystawa Agnieszki Polskiej w Antwerpii

Pierwsza solowa wystawa Agnieszki Polskiej „Flowers on the Sun” została otwarta 21 września 2024 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii. Artystka, prezentując swoje prace, oscyluje wokół zagadnień splątania przeszłości i przyszłości, czasu jako bytu nielinearnego oraz systemów obejmujących istoty ludzkie i pozaludzkie (rośliny, zwierzęta, maszyny). Ekspozycja przygotowana została we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.  

Pierwsza solowa wystawa Agnieszki Polskiej w Belgii – „Flowers on the Sun”

Agnieszka Polska to artystka specjalizująca się w sztuce wizualnej. Jej prace wideo były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu i Hamburger Bahnhof w Berlinie, gdzie w 2018 roku otrzymała nagrodę Preis der Nationalgalerie. W swojej twórczości kładzie nacisk na wydarzenia historyczne i globalne procesy, takie jak przemiany technologiczne czy kryzys klimatyczny. Operuje generowanymi komputerowo animowanymi obrazami, które wykorzystuje do refleksji nad indywidualną i społeczną odpowiedzialnością oraz etyczną dwuznacznością naszych czasów. Jej prace przyjmują formę filmów, instalacji wideo i rzeźb.  

„Flowers on the Sun” to pierwsza indywidulana wystawa Agnieszki Polskiej w Belgii. W Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii - otwartej na sztukę międzynarodową, wiodącej belgijskiej instytucji skupiającej się na nurcie awangardowym, prezentowany jest wybór najnowszych prac artystki. Centralne punkty stanowią filmy: „The Book of Flowers” (2023) oraz „The New Sun” (2020). Ekspozycję dopełnia cykl rzeźb zatytułowany „The Braudel’s Clocks” (2022).

Agnieszka Polska, kard z filmu „The Book of Flowers”, 2023.

„Flowers on the Sun” – wystawa rzeźb oraz nagrań wideo zadająca pytanie o postrzeganie czasu i historii

Tematem łączącym prace Agnieszki Polskiej na wystawie „Flowers on the Sun” jest postrzeganie czasu i historii: nielinearności, nierozerwalnego splątania przeszłości i przyszłości. Motyw ten szczególnie widoczny jest w cyklu rzeźb „The Braudel’s Clocks”, które odzwierciedlają ideę zunifikowanego czasu jako konstruktu społecznego i świata jako złożonego zestawu struktur ewoluujących z różną szybkością.

Opierając się spekulatywnych narracjach z elementami science-fiction, artystka podkreśla także wagę kształtowania się relacji istot ludzkich, pozaludzkich i technologii. Kwestię te eksploruje w dwóch krótkich filmach prezentowanych na wystawie. Film „The Book of Flowers” (2023) został stworzony przy pomocy narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Artystka w pracy nad nim wykorzystała animacje poklatkowe przedstawiające kwiaty z lat 50. XX wieku, które następnie przekształciła w obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Nagranie przedstawia alternatywną historię ludzi i roślin. Agnieszka Polska snuje narrację opowiadającą o bliskości obu tych gatunków od tysiącleci żyjących w bezprecedensowej symbiozie na skalę planetarną.

Z kolei film „The New Sun” (2020) koncentruje się na postaci Słońca: gwiazdy o dziecięcej twarzy i pięknym głosie. W swoim na wpół śpiewanym, poetyckim monologu Słońce przedstawia ponurą wizję upadającego świata, w którym jedynymi trwałymi i niezmiennymi elementami są słowa i język. Choć ogólna atmosfera filmu jest mroczna, eklektyczny monolog, w którym znajduje się miejsce także na elementy stand-upu, pozostawia miejsce na nadzieję i podkreśla znaczenie słów jako narzędzi odpowiedzialności społecznej.

Agnieszka Polska, "Braudel's Clock – Octopus and Butterfly, 2023 © Galeria Dawid Radziszewski

Wystawa otwarta będzie od 21 września 2024 roku do 12 stycznia 2025 roku. Ekspozycja organizowana jest przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i przy wsparciu Instytutu Polskiego w Brukseli.