„Perliste pasaże, delikatne tryle, ciepłe dźwięki. Tomasz Ritter podbił publicznośc nie tylko doskonałą grą, ale i osobowością. Jego wirtuozeria zafascynowała gości do tego stopnia, że burzliwie oklaskiwali Tomasza Rittera między częściami poszczególnych utworówi, a cały koncert zakończyły gromkie brawa i owacja na stojąco”- napisała w artykule dla Chopin - Gesellschaft Nora Ebneth po koncercie polskiego pianisty, który odbył się 16 lutego w Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu.
Tomasz Ritter, zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, podczas hamburskiego koncertu zagrał na dwóch instrumentach – w pierwszej części na fortepianie Brodmana z 1815 roku, w drugiej na Pleyerze z 1847 roku. Podczas wywiadu, udzielonego tuż po koncercie profesorowi Hubertowi Rutkowskiemu z Chopin - Gesellschaft w Hamburgu, Ritter opowiadał o różnicy w grze na obu historycznych instrumentach: „Brodman jest lżejszy, ma delikatniejszy mechanizm…) nie można używać tyle siły, co podczas gry na Pleyerze (…) To są inne czasy. Długość wybrzmienia i struktura dźwięku jest inna (…) Brodman bardziej opowiada, a Pleyel śpiewa
Dziękując publiczności za żywiołową owację, na bis Tomasz Ritter zagrał Etiudę e-moll op. 25 nr 5 Fryderyka Chopina oraz „Dlaczego?” Roberta Schumanna z cyklu „Utwory fantastyczne” op. 12.
Hamburski recital Tomasza Rittera został zorganizowany w ramach nagrody dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztofa Olendzkiego, przyznanej na międzynarodowym forum pianistycznym „Bieszczady bez granic” w Sanoku. Laureat otrzymał możliwość zagrania koncertu w wybranym europejskim mieście. Ze względu na zamiłowanie do instrumentów historycznych pianista wybrał Museum für Kunst und Gewerbe (Muzeum Sztuki i Rzemiosła) w Hamburgu, które zgromadziło dużą kolekcje historycznych fortepianów.
Koncert został zorganizowany wspólnie przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music oraz hamburskie Towarzystwo im. Fryderyk Chopina (Chopin-Gesellschaft Hamburg)