Polska premiera animacji VR inspirowanej teatrem Kantora

Choć Maciek Szczerbowski, reżyser GYMNASIA, wyemigrował z rodziną do Kanady w wieku 9 lat, dzięki swojemu wujkowi, który pracował jako scenograf, od dziecka był zafascynowany polskim teatrem i Tadeuszem Kantorem. Gdy więc w latach 90. w Montrealu wystawiana była sztuka Kantora, nie mogło go zabraknąć na widowni. Podczas spektaklu chwycił książkę, którą, jak się okazało po latach, rzucił ze sceny sam Lech Stangret. Po ponad 20 latach od tego zdarzenia, Maciek i jego wspólnik Chris Lavis, z którym tworzy nominowany do Oscara® duet Clyde Henry Productions , odbyli rezydencję artystyczną w Hucisku w domu Tadeusza Kantora i Marii Stangret. To podczas niej zrodził się pomysł na animację poklatkową VR GYMNASIA.

Projekt jest efektem współpracy Instytutu Adama Mickiewicza, studia Felix&Paul, zdobywcy EMMY® za projekty immersyjne, oraz National Film Board of Canada, jednego z liderów produkcji cyfrowych.  Instytut jest również koproducentem towarzyszącej pokazom festiwalowym instalacji, dzięki której GYMNASIA zyskuje oprawę scenograficzną, zacierającą granicę między filmem a teatrem. Podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni animacja będzie miała swoją premierę w pawilonie IAM.

W przestrzeni pawilonu widzowie wkroczą w przedziwny świat GYMNASII, doświadczając dysonansu poznawczego jeszcze przed założeniem gogli. Za sprawą głosów dzieci nucących szkolne melodie i niosącego się echa pawilon przeobraża się w jedną z sal budynku szkolnego. Na ścianach pojawiają się projekcje biegających dzieci-marionetek, a widzom towarzyszy dużych rozmiarów marionetka z projektorem, odwiedzająca także inne przestrzenie festiwalowe.  Wszystkie te elementy zaburzają postrzeganie rzeczywistych rozmiarów i skali. Nie brak tu również szkolnych ławek, tak dobrze znanych każdemu z nas. Przy jednej z nich siedzi lalka, która cierpliwie czeka, aż odwiedzający założą gogle i zanurzą się w świat GYMNASII. Za projekt i wykonanie instalacji, będącej formą doświadczenia teatralnego, odpowiada Phi Centre, ośrodek sztuk multidyscyplinarnych z Montrealu.

Samą animację opisać można jako mroczny i tajemniczy sen na jawie utrzymany w duchu Kantorowskiej „Umarłej klasy”, którą inspirowali się Szczerbowski i Lavis. Budynek opuszczonej szkoły przywołuje wspomnienia z dzieciństwa za pomocą nie tylko obrazów, lecz także dźwięków (za oprawę tej strony projektu odpowiada  znane Headspace Studio, specjalizujące się w doświadczeniach immersyjnych). Teatr lalek i animacja poklatkowa przeplatają się tu z wideo 3D, przenosząc widza do czasów dzieciństwa.

Dana Dansereau, producent ze studia cyfrowego National Film Board of Canada, tak mówi o procesie powstawania filmu: „Animacja poklatkowa w wydaniu VR to nowe i niezbadane terytorium, dlatego realizacja tego projektu nie powiodłaby się, gdyby nie niezwykle utalentowani członkowie pracujących nad nim zespołów”.

GYMNASIA to po „Cricoterie” autorstwa duetu Tale of Tales kolejny projekt VR, który jest efektem rezydencji zagranicznych twórców w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Fundacją im. Tadeusza Kantora.

Światowa premiera GYMNASIA odbyła się podczas tegorocznego Tribeca Film Festival w Nowym Jorku. Film pokazywany był również na festiwalach filmowych w Cannes, Annecy i w Wenecji.

 

Instytut Adama Mickiewicza

Narodowa instytucja kultury, której misją jest promocja polskiej kultury zagranicą. Zorganizował blisko 8000 wydarzeń, które obejrzało około 60 milionów widzów na pięciu kontynentach. Prowadzony przez Instytut portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie.

Projekty Instytutu dowodzą, że polska kultura inspiruje także zagranicznych twórców i może stać się punktem wyjścia dla sztuki nowych mediów, czego przykładem jest GYMNASIA.

 

Felix & Paul Studios

Felix & Paul Studios z Montrealu tworzy najwyższej klasy projekty virtual reality, augmented reality i mixed reality. Łączy innowacje technologiczne z nowym podejściem do sztuki storytellingu w wydaniu XR. To jedyne studio, którego technologiczne know-how pozwala realizować projekty immersyjne na każdym etapie. Posiada najlepsze systemy kamer sferycznych 3D, zajmuje się produkcją i postprodukcją, a także nagrywaniem i przetwarzaniem przestrzennego dźwięku dzięki Headspace Studio.

 

National Film Board of Canada

Jeden z liderów produkcji cyfrowych, który produkuje interaktywne filmy dokumentalne i animacje, treści mobilne i instalacje. Interaktywne produkcje i cyfrowe platformy NFB zdobyły łącznie 100 nagród. 

 

Scenariusz i reżyseria: Clyde Henry Productions

Producent: Felix & Paul Studios oraz National Film Board of Canada

Wykonanie instalacji: PHI.

Prezentacja projektu: Instytut Adama Mickiewicza oraz PHI