Inauguracja Grand re Union

W sobotę, 20 czerwca 2020, inauguracja projektu Grand re Union. O 22:30 wystartuje strona www.grandreunion.net
W obliczu rozpadającego się świata, nalegamy na bycie razem!

Podsumowując 15 lat swojej działalności, stojąc u progu transformacji programu, Fundacja Art Stations (Poznań) razem ze swym wieloletnim partnerem Movement Research (Nowy York) oraz CounterPulse (San Francisco) rok temu zainicjowała pracę nad projektem międzynarodowej i międzypokoleniowej konferencji performatywnej. Pierwotnie miała się ona odbyć na Festiwalu Malta w Poznaniu w czerwcu 2020,  jako finałowe zdarzenie programu Stary Browar Nowy Taniec.
Towarzyszyło im pragnienie pogłębionej refleksji nad zagadnieniami i znaczeniem choreografii dla współczesnej sztuki, i przede wszystkim - pytanie o to, czy praktyka choreograficzna może pomóc zmienić świat? A jeśli TAK, to w jaki sposób?
 
Tytuł zdarzenia - Grand re Union – przywołuje legendarny kolektyw improwizacyjny stworzony przez choreografów-pionierów post modern dance w Nowym Yorku w 1970 roku, a odwołując się do jego horyzontalnej struktury, podkreśla wyjątkowo istotną dziś konieczność spotykania się i jednoczenia we wspólnym myśleniu i działaniu. W ten sposób tytuł wydarzenia nawiązuje także bezpośrednio do dziedzictwa praktyk i refleksji będących tematem projektu.

Jednocześnie, będąc punktem kulminacyjnym realizowanego przez ASF programu Stary Browar Nowy Taniec, wydarzenie zaplanowane zostało także jako okazja do ponownego spotkania w Poznaniu i przypomnienia pracy artystów i badaczy, których wiedza i sztuka przyczyniła się przez ostatnie 15 lat do rozwoju polskiej (oraz wschodnioeuropejskiej) choreografii i związanej z nią refleksji. Ważną częścią planowanego projektu jest udział w nim młodszego pokolenia polskich i środkowo-europejskich artystów, którzy dorastali m.in. w otoczeniu różnorodnych działań i programów ASF. Tym samym Grand re Union staje się międzypokoleniowym spotkaniem - symbolicznym gestem przekazania pałeczki -  przeniesienia misji świadomego rozwijania tej formy sztuki na nowe pokolenie artystów-aktywistów.

Aby zdemokratyzować i zdecentralizować proces programowania, i jako wyraz wiary w siłę zespołowego myślenia, szczegółowy program wydarzenia i jego dramaturgia została wypracowana przez międzynarodowy, wielopokoleniowy zespół kuratorski w składzie: Joanna Leśnierowska (Poznań) – kuratorka programu performatywnego ASF, inicjatorka koncepcji projektu; Julie Phelps (San Francisco) – dyrektorka artystyczna i zarządzająca CounterPulse, choreografka i aktywistka tańca; Peter Pleyer (Berlin) – choreograf, improwizator i pedagog-mentor (także wielu polskich artystów);Marta Keil (Warszawa) – kuratorka i badaczka sztuki performatywnej, redaktorka kilku publikacji poświęconej tej dziedzinie i jej polityce; Rivca Rubin (Manchester) –  choreografka, coach zespołowy oraz mentorka artystyczna, koordynatorka i konsultantka metody Upwording opartej na komunikacji bez przemocy.
Skład zespołu kuratorskiego i jego szerokie kompetencje, dokonania i doświadczenie jego członków, a także obszary, jakimi się zajmują (od praktycznych po teoretyczne, od pedagogicznych po twórcze, od czysto artystycznych po artystyczno-społeczne) odzwierciedla pragnienie stworzenia wielopoziomowego programu zdolnego oddać kompleksowość problematyki Grand re Union.

W świetle pandemii oryginalna forma projektu Grand re Union  nie mogła się odbyć.  Jednak w czasie nagłego zawieszenia pierwsze założenia okazały się jeszcze bliższe rzeczywistości i  pilniejsze do realizacji.
Zatem dziesięciodniowe spotkanie Grand re Union przekształciło się w platformę zbieraniaarchiwizowania, tworzenia wiedzy i doświadczeń. Wspierana przez kuratorów międzynarodowa grupa praktyków i praktyczek, myślicieli, filozofek, pisarzy i badaczek tworzyć będzie internetowy magazyn, którego kolejne numery będą się ukazywać od września 2020 roku co miesiąc na dedykowanej projektowi stronie www.grandreunion.net 

Publikacji materiałów towarzyszyć będą spotkania w sieci (w każdą trzecią sobotę miesiąca zaczynając od 19.09) a z czasem również na żywo, najpierw lokalnie, potem globalnie. Projektowi towarzyszyć będzie kontekstualizująca go książka przybliżająca także wybrane praktyki i strategie. W ten sposób podjęta zostanie próba stworzenia nowych ramy myślenia o choreografii, które pozwolą zbudować sojusze z innymi obszarami sztuki.

Do tej pory udział w projekcie potwierdzili między innymi:

Lisa Nelson, Nina Martin, Mayfield Brooks, Keith Hennesy, Hadar Ahuvia, Meg Foley, Jennifer Monson, Zsolt Varga, Joanna Haigood, Sara Shelton Mann, Eszter Gal, Eva Karczag, Madalina Dan, Marta Ladjanszki, Ania Nowicka, Agata Siniarska, Maria Stoklosa, Iwona Olszowska, Kasia Sitarz, Ania Nowak, QUARTO, Roshana Rubin-Mayhew, Rosalind Crisp, Andrew Morrish, Julia Asperska, Luke Pell, Michiel Keuper, Kasia Wolinska, Hasmik Tangyan, Mateusz Szymanowka, Filip Pawlak, Dragana Alfirevic, Bush Hartshorn, Romain Bige, Shira Eviatar, Jack Halberstam, Lou Drago, Ka Rustler, Mariana Renthel, Pawel Sakowicz, Oliver Connew,Caroline Alexander, Ivan Ekemark, Patryk Lichota, Randy Reyes, Ingrid Vranken, Zeyno Pekünlü, Jana Al-Obeidyne, Alice Sheppard, Anna Wańtuch, Kasia Sloboda, Ola Bozek Muszynska , Neemias Santana, Magda Przybysz, Janusz Orlik , Dana Caspersen, Konrad Kurowski, Rafał Dziemidok

Ze względu na międzynarodowych charakter projektu, wszystkie publikacje i spotkania odbywać się będą w języku angielskim. 

Organizatorzy i partnerzy projektu: Art Stations Fundation, CounterPulse (San Francisco), Movement Reaserch (Nowy Jork), Trust for Mutual Understanding, Instytut Adama Mickiewicza, Muzeum Susch, Goethe Institut Warschau, Ambasada Królestwa Niderlandów, Instytut Muzyki i Tańca